fredag 20 mars 2015

Torskrygg med puylinser,rödvinsås och knaprigt rökt fläsk

Fick tag i en bit superfin torskrygg och tänkte att jag skulle prova en kombo som jag ätit på restaurang men aldrig hemma. Men detta var sannerligen inte sista gången och den goda rödvisåsen tänker jag använda till kött också. Tänk vad enkelt det blir att få fisk perfekt om man bara använder termometer. 47 grader och torsken blir så där perfekt saftig samtidigt som den faller isär i skivor, mums!

Ingredienser för 4 personer:
Torsk ca150 g /person
150 g rökt fläsk
2 dl puylinser
1 lök
1 1/2 msk kycklingfond
5 dl vatten
1 lagerblad
Ett par timjankvistar
1 dl hackad persilja att tillsätta på slutet

Rödvinsås:
1 lök
2 dl rödvin
1/2 dl vatten
2 msk kycklingfond
1/2 msk maizena
50 g smör

Gör så här:
Skölj linserna ordentligt, annars blir det kvar produkter som gör att man blir gasig i magen...
Finhacka lök och fräs den i en kastrull i smör.
Tillsätt linser,vatten,fond, lagerblad och timjan.
Koka enligt förpackning, mina var 45 min.
Häll av linserna och tillsätt persiljan.

Under tiden linserna kokar så:
Sätt ugnen på 150 grader
Salta och peppra torsken.
Stek skinnsidan i lite smör.
Lägg torken på ett ugnfast fat och sätt i termometern.
Stek klar torken i ugnen så den är 47 grader.
Såsen:
Finhacka löken.
Koka ihop lök, vin,vatten och fond i 5 minuter.
Vispa i maizenamjöl utrörd i lite vatten och låt det koka i 2 minuter.
Vispa i smöret lite i tagen.
Strimla fläsket i bitar och stek på hög värme så de blir knapriga.
Låt de rinna av på lite hushållspapper.
Servera!

Eet smakelijk!